miercuri, 4 ianuarie 2012

 Cât mai costă o stea de general în Armata Română?
 
Scris de Hari Bucur-Marcu
 
Cu ani în urmă, când am îndeplinit condiţiile de a fi avansat la gradul de general de flotilă aeriană, adică să primesc prima stea de general, şeful de atunci al structurii de personal m-a informat că acest grad costă 10.000 euro.
La care eu i-am răspuns că accept avansarea şi fără să fie însoţită de această primă. La care el mi-a replicat că banii trebuie să îi dau eu şi că, deoarece eu chiar merit să fiu avansat, mi „se face” o favoare şi nu mi se cer dolari, care ar fi însemnat cam 13.000 euro de atunci.
Şi acum îmi pare rău că nu am dat banii ăia. Nu îi aveam pe toţi, dar mă puteam împrumuta, mai vindeam ceva şi ajungeam şi eu general, să se mândrească vecinii din blocul din Militari cu mine.
Mai mult decât mândria aia, aş fi putut afla unde ajung banii ceruţi. Şi, mai ales, aş fi văzut cum se fac acei bani la loc, că, din soldă era exclus, eu primind oricum solda de general la momentul acela.
Concret, diferenţa dintre solda de grad de comandor (colonel) şi cea de general cu o stea era de vreo 20 de euro. Adică, dacă ar fi fost să plătesc 10.000 de euro pentru gradul acesta şi aş fi pus banii la loc din câştigul cinstit, pe statul de plată, mi-ar fi luat mai mult de 40 de ani ca să ajung acolo de unde plecasem, cu banii.
Este foarte posibil ca ceilalţi din „lotul” meu de propozabili la gradul de general să nu fi plătit această sumă sau oricare alta. Este posibil să fi meritat avansarea mult mai mult decât mine, chiar dacă meritele nu au fost neapărat militare şi profesionale. Mai este posibil ca unii să fi oferit servicii în natură de valoarea „cotizației” pentru avansare. Mai este tot posibil ca generalul şef de personal în Statul Major General să se fi gândit că, deoarece ne cunoaştem de când eram locotenenţi, ar putea apela la mine pentru nişte bani de care avea nevoie şi nu ştia cum să mi-i ceară. Toate acestea sunt posibile.
Oricum, după ce am văzut cine a ajuns general cu semnătura „Băse” pusă pe decretul de avansare, atât la ofiţerii activi cât şi la cei în „rezervă”, sunt aproape sigur că stelele de general sunt de vânzare şi astăzi în Armata Română. Nu ştiu însă care este preţul unei zile pentru o stea.
Şi nu sunt foarte sigur dacă nu cumva toată Armata Română este de vânzare. Pentru că, dacă este aa, poate îmi cumpăr şi eu un pluton sau o companie, ceva, cu locoteneneţi şi căpitan cu tot, cu banii puşi deoparte din pensia nesimţită de comandor în „rezervă”.

Sursa:
http://haribm.blogspot.com/2012/01/cat-mai-costa-o-stea-de-general-in.html