marți, 10 ianuarie 2012

 

"Controversaţi", doar oamenii de afaceri. Politicienii, niciodată!

Politicienii sunt cei care aprobă, hirotonisesc averi, dezvoltă şi legiferează fraude
 
 
M-am săturat de eticheta, uzată, ne­dreaptă de multe ori, pe care o apli­căm oamenilor de afaceri români, cei curajoşi, muncitori şi adevăraţi. Ei sunt, când nu ne explicăm ceva, când se iscă un scandal de gologani şi corupţie, „controversaţi”. Invariabil, „controversaţi”. De ce ei? De ce nu sunt politicienii niciodată „controversaţi”, fiindcă nenorocirea de acolo vine? Politicienii sunt cei care aprobă, hirotonisesc averi, dezvoltă şi legiferează fraude. De ce? Corupţia, nelămuritele toate, nebuloasele bugetare, mizeria se pitesc şi stau comod în spatele acestei etichete. Corupţia, din câte înţeleg eu, n-are cum fi atribuită unui om de afaceri. El luptă să-şi dezvolte investiţiile şi să facă, altfel sucombă, profit. El are, prin statutul firmei pe care a inventat-o, obligaţia de a ieşi în câştig după ce-şi plăteşte salariaţii, materialele, băncile, scadenţele, niciodată plu­senţele (na, că am inventat un cu­vânt!). Altfel îi fug muncitorii, dă fali­ment. Corupţia  nu e la el, n-are cum fi, ci stă în puterea unui individ co­co­ţat, de nenumărate ori prin şmecherie electorală sau nepotism al influenţei po­litice, în preajma unui pix care poa­te iscăli dezlegări la gologani. Un pix care poate da liber la milioane şi uneori miliarde care nu sunt ale lui, ci ale mele, cetăţeanul de rând, cortizant la averea unui stat care nu-i mai apar­ţine.
O pereche de nă­dragi aşe­za­tă pe un scaun ministerial sau o fustă care acoperă-cloşcă o demnitate pot dispune de banii na­ţiunii. Cu ei nişte firme, firme ade­vă­rate, conso­lidate prin in­te­li­genţă ma­na­gerială, pot face şosele, fabrici sau ni­mic. Am fost săptămâna trecută la două emisiuni ale Antenei 3, singura care mai în­drăzneşte să mă lase să zic în direct câte ceva, fiindcă celelalte m-au tăiat şi de la recitarea poezii­lor de dra­gos­te. „Controversatul” om de afaceri Ni­colae, parcă aşa i-au zis, a beneficiat de înlesniri la preţul gazelor pe care le foloseşte în fabricarea în­gră­şă­mintelor chimice. A obţinut, în­ţe­leg, de la nişte proprietari de pixuri aprobatoare, asociate cu ştampile, gaze mai ieftine sau curent mai ieftin. Domnilor, tâlhar nu e omul de afa­ceri care dă, mi-a povestit un amic, întâmplător în tangenţă cu investitorii, şpa­gă până la 80 la sută din „înlesnire”, ci omul statului, ăla cu pixul. Ală e şpă­garul, ăla e controversatul.
Nu-l ştiu pe acest Nicolae. Poate că dincolo de curajul de a dezvolta afaceri pe scară mare are şi simţul relaţiilor. Ştie să „ungă” nişte osii. Osiile alea, în regimul Băsescu, au ajuns criminale. De la un comision „rezonabil” de 10 la sută s-a ajuns la unul insuportabil. Din 100 de mili­oa­ne de euro pentru o bucată de asfalt, pu­terea şi-a urcat partea la peste trei sferturi din sumă. Iar banii ei sunt liberi de orice obligaţie. Uneori se fac doar facturi, atunci când oamenii de afa­ceri sunt doar oameni de partid, cu fir­me alcătuite dintr-un portar şi o secretară. Cum poţi face autostrăzi cu o secretară? Puterea nu plăteşte mun­citorii, nu dă salarii, şmecherul care iscăleşte, pus de partid, îşi trage partea lui şi contribuie la mormanul de bani cu care vor să cumpere ale­gerile viitoare.
Nu-l ştiu şi nici n-am chef să-l cu­nosc pe „controversatul” evocat în emisiune. Sunt însă mai mult de par­tea lui decât a acelora care i-au aprobat înlesnirile. Acele înlesniri, necesare unui om de afaceri care-şi vrea reduse cheltuielile, pentru a rezista economic, sunt obţinute – sunt aproape sigur – cu mari peşcheşuri date unor tipi care n-au nici o răspundere şi nici un merit. Este extrem de greu să rezişti, ca om de afaceri onest, în România. Îi ştiu pe mulţi. Cu unii sunt prieten – Urdăreanu, Creţu, Nicu Dumitru, pe care-l ştiu de când era puşti. Toţi sprijină proiecte cultu­rale, dau burse unor copii talentaţi, finanţează ceea ce statul nu mai face demult. Mă înjură unii că sunt sclavul plătit al lui Voiculescu. Să trăiască ei din banii pe care-i primesc eu, ca autor, de la Jurnalul Naţional! L-am întâlnit cred că o singură dată pe acest om într-o mare de oameni şi nu ştiu dacă am apucat să schimbăm o vorbă.
Am însă şansa să gândesc şi să mă exprim neîngrădit în compania lui de presă. Am fost prieten cu Mihai Erbaşu. Mi-a povestit, adesea, câtă presiune se făcea asupra lui, inclusiv din biroul primarului general Traian Băsescu (ultima lui înaltă audienţă înainte de a se sinucide), care l-a ţinut patru ore la uşă, umilindu-l, în timp ce edilul conversa în birou cu sticla. Poate n-ai cotizat destul, Mihai! – i-am zis. N-am cotizat?! Dumnezeule! – a exclamat constructorul. Mi-a povestit câţi îi cereau şi nu se mai săturau şi nu mai avea de unde să dea. Cunosc oameni de afaceri care în presă apar drept „controversaţi”, dar care luptă cu mafia puterii care-i  călăreşte şi nu se mai satură. De ce controversaţi? Toate proiectele depind, uneori în decisivă măsură, de aprobări de la putere. Şi puterea, prin nesimţitele ei cururi lipite de înalte scaune, vrea şpagă. Vrea întruna şpagă. Vrea şpagă tot mai mare.
Ciocoii ăştia nenorociţi, cu bodyguarzi, şoferi şi averi de nu le mai ţin socoteala sunt pecinginea capitalismului românesc, născut infirm, cu căpuşa neobrăzării politice pe spinare. Eu nu cred că ăla de i-a dat un apartament cât un stadion unei beizadele a făcut-o cu tragere de inimă. Eu nu cred că asfaltatorul  care-şi împarte miliardele cu o funcţie care-l poate şi aresta din când în când dă banii cu bucurie. Dar dintre ei doi „controversat” nu e omul de afaceri, care mai are şi obligaţii faţă de muncitori, faţă de bănci, faţă de fisc, ci politicianul jegos, profitorul de meserie care neavând nici o afacere, ci doar un salariu de bugetar, a ajuns miliardar în euro şi dolari. El e pecinginea naţională şi nu oamenii de afaceri care, storşi şi şantajaţi fără milă, îşi pun uneori ştreangul de gât.

Sursa:
http://www.jurnalul.ro/editorial/controversati-doar-oamenii-de-afaceri-politicienii-niciodata-600931.htm