marți, 27 martie 2012


Zid în jurul lui Traian Băsescu în Camera Deputaţilor

Un vot de două ori ilegal


Din dorinţa de a bloca o demitere a preşedintelui Băsescu prin referendum, deputaţii Puterii au votat de două  ori ilegal un act normativ. PDL a uitat ce a contestat la CCR  în 2007. Numeroşi deputaţi au respins în 2012 ceea ce au votat în 2007 !!!
Totul pentru salvarea preşedintelui
Deputaţii au adoptat marţi Legea de aprobare a OUG 103/2009 de modificare a legii referendumui. Cel mai important articol (10), cel care vizează numărul de voturi prin care preşedintele României poate fi demis prin referendum a fost modificat şi arată astfel: „Demiterea Preşedintelui României este aprobată, dacă a întrunit majoritatea voturilor cetăţenilor înscrişi în listele electorale”. Cu alte cuvinte, pentru demitere vor fi necesare jumătate plus unu voturi din numărul total al electoratului. Suntem, practic în faţa unei întoarceri în timp, la formula legii din anul 2000. Practic, dacă legea va intra în vigoare, demiterea preşedintelui va deveni aproape imposibilă. Din 2007, prin Lega 129/2007, demiterea preşedintelui era aprobată dacă se înregistrau jumătate plus unu din voturile celor prezenţi la urne.
Istoria zbuciumată a art.10
La votul de ieri s-a ajuns însă prin repetate încălcări ale legislaţiei în vigoare.
Pentru a se înţelege despre ce este vorba, trebuie să facem un scurt istoric al legii refendumului. În 2007, se modifică art. 10 din Legea referendumului care prevedea o majoritate absolută (50% plus 1 voturi din totalul electoratului) pentru demiterea preşedintelui în situaţia în care acesta este ales din primul tur de scrutin şi o majoritate simplă (50% plus 1 voturi din totalul celor prezenţi la urne) dacă preşedintele este ales în turul doi de scrutin. PDL a contestat legea la Curtea Constituţională şi a avut câştig de cauză. Judecătorii CCR au considerat că prin art.10 se instituie „două tipuri de preşedinte”, motiv pentru care au declarat legea integral neconstituţională.
În parlament se reface legea după infirmarea ei de către CCR şi art.10 a fost astfel adoptat: „Prin derogare de la art. 5 alin. (2), demiterea Preşedintelui României este aprobată dacă a întrunit majoritatea voturilor valabil exprimate, la nivelul ţării, ale cetăţenilor care au participat la referendum”. PDL contestă şi noua variantă la Curtea Constituţională, dar judecătorii consideră că noua variantă a articolului 10 este consţituţională. Legea adoptată devine Legea 129/2007.
În 2009, guvernul dă OUG 103/2009 prin care aduce o serie de modificări legii refendumului, dar fără să atingă articolul 10. Şi Senatul, dar şi Camera Deputaţilor resping ordonanţa de urgenţă, la vremea respectivă, toamna anului 2009, PDL neavând majoritate în Parlament. Pe 27 noiembrie 2009, preşedintele Traian Băsescu retrimite la Parlament, pentru reexaminare Legea de respingere a OUG 103/2009. Pe 16 mai 2011, Senatul respinge cererea de reexaminare a preşedintelui. În Camera Deputaţilor, însă, PDL şi aliaţii săi, admit reexaminarea şi o votează în plem, marţi 27 martie.
Două ilegalităţi flagrante
  1. Prima ilegalitate: deputaţii nu s-au limitat doar la solicitările exprese din reexaminarea cerută de Traian Băsescu, şi au lucrat şi alte articole care nu făceau obiectul reexaminării.
  2. A doua ilegalitate: OUG 103/2009 nu avea nicio legătură cu art.10 din legea referendumului. Deputaţii modificând acest articol, au ieşit din spera legislativă a ordonanţei trimise la reexaminare
PDL vs PDL
Faptul că PDL a votat marţi 27 aprilie 2012 legea de aprobare a OUG 103/2009 contrazice poziţia PDL din 2007. Atunci, când a contestat la Curtea Constituţională legea de modificare a legii referendumului,cei din PDL au arătat că „dispozitiile legii criticate au caracter retroactiv ”. Concret, PDL a acuzat faptul că legea prevedea o „altă modalitate de demitere decât cea prevazută de lege la data alegerii preşedintelui”. Situaţia este identică şi acum. Traian Băsescu a fost ales în 2009 şi atunci se prevedea că poate fi demis cu 50% plus 1 din voturile celor prezenţi la urne. Acum, PDL a votat pentru o altă formă de demitere, deci a „uitat” de retroactivitate. În 2007, CCR  nu a mai judecat şi acest cap de contestare, pentru că legea a fost respinsă în ansamblu.
Lista deputaţilor care au votat acum contra a ceea ce auz votat în 2007
Următorii deputaţi, au votat categori pentru Legea 129/2007, care prevedea demiterea preşedintelui cu majoritate simplă, iar acum au votat invers:
Păun Nicolae, Mircea Grosaru, Longher Gervazen , Nicolae Mircovici, Adrian Merka – minorităţi; Mate Andras, Marton Arpad, Kerekes Karoly – UDMR, Cristian Apostolache, Cătălin Obuf Buhăianu – PDL, Gabriel Oprea, Marian Sârbu şi Eugen Nicolicea (UNPR). Eugen Nicolicea este cel care în 2007 a fost vârful de lance al legiferării demiterii preşedintelui cu majoritate simplă. De asemenea, deputaţii UDMR, cei de la minorităţi şi alţii, au votat în 2009 pentru respingerea OUG 103/2009. Acum însă....


Lucian Gheorghiu

Sursa:
http://www.cotidianul.ro/un-vot-de-doua-ori-ilegal-177563/