Oprescu şi “cucul” împăratului Traian
Pentru a redeveni Micul Paris, cu toate
accesoriile de candoare şi emoţie care se cuvin unei metropole istorice,
în Bucureşti trebuie sădite nu doar panseluţe, ci şi statui. Capitala,
nimerită mai mereu pe mâna unor tipi simpluţi, oropsiţi la capitolele
spirit şi subtilitate (Ceauşescu, Băsescu şi nu doar ei), n-a fost
învrednicită decât accidental cu monumente. Aşa a rămas, comparând-o cu
bătrânele capitale europene, ca o fată de la ţară, fără maniere şi
bijuterii.
Mai zilele trecute l-am văzut pe edilul Sorin Oprescu, cu care am
vorbit o singură dată în viaţă, într-o întâlnire mijlocită de regretatul
academician Cajal, pe care am avut cinstea să-l cunosc îndeaproape,
l-am văzut, zic, cărând cu nişte uriaşe macarale pe roţi cele patru
celebre statui de la Universitate, care-i înfăţişează, în mantii de
bronz, pe Spiru Haret, Gheorghe Lazăr, Heliade Rădulescu şi Mihai
Viteazul, tuspatru mutaţi din motive de construire a unei parcări
subterane. Am tremurat o vreme, gândindu-mă că umbrele minerale ale
celor patru vor fi abandonate prin vreo grădină. N-a fost aşa şi pentru
că edilul de azi s-a nimerit croit dintr-o stofă intelectuală, iar în
casa părintească a întâlnit sigur pe pereţi, acolo unde nu era o
bibliotecă, tablouri sau gravuri. M-am bucurat de osteneala primarului
general şi am respirat uşurat.
Capitala n-are decât puţine statui. Un Carol I îmbogăţeşte ecvestru
piaţa din faţa Palatului Regal. Multe statui au fost demolate din motive
politice. Comuniştii au pus la pământ lucrări înfăţişând personalităţi
ale “burghezo-moşierimii”, iar democraţii de azi, monumentele
dictaturii. Alţii au făcut muzee din ele. Din bronzul statuii lui
Stalin, în faţa Teatrului Naţional, cu un adaos de pălărie, a fost
obţinut bustul lui Caragiale.
De un timp, Sorin Oprescu e chestionat asupra unei lucrări plasate pe
treptele Muzeului Naţional de Istorie. E voba de împăratul Traian,
înfăţişat gol. Ţine în braţe celebra lupoaică din capul căreia pleacă
steagul dacic. Capul de lup e punctul de confluenţă între daci şi
romani. Unii găsesc indecent bronzul nud al împăratului. Ce să-i fac
domnule, să-i acopăr “cucu”? Unde să-l pun? Despre cucul împăratului se
spun deja bancuri. Unii sau unele l-ar vrea mai întremat. Îmi amintesc
aceeaşi nemulţumire rostită de o profesoară din Arad, când am vizitat
la Florenţa, celebrul David al lui Michelangelo. Am îndemnat-o să
viziteze muzeele din Grecia, pline de fauni şi satiri cu îmbelşugate
reprezentări falice.
Zilele acestea, o casă de licitaţii din Occident a vândut cu zeci de
milioane de dolari o lucrare de Brâncuşi. Suntem ţara care l-a dat pe
cel mai mare sculptor modern al lumii şi care i-a refuzat lucrările pe
care i le făcuse cadou. Erau “decadente”! Pallady, ignorat la noi,
expunând o lucrare la Paris, unde erau rânduiţi pictori celebri, a fost
lăudat de toată presa străină iar vizitatorii se înghesuiau să-i vadă
curtezana nudă. Nu mutaţi statuia, domnule Oprescu! Aţi ales bine
locul. Nu-i înveliţi nici “cucul”. În expresii variabile, iubitoarele de
artă îl pot găsi pictural pe pereţii grotelor marelui oraş, însoţit de o
literatură lămuritoare.
Sursa:
http://www.jurnalul.ro/editorial/oprescu-si-cucul-imparatului-traian-612165.htm