miercuri, 16 noiembrie 2011


Stenograme în dosarul primarului Apostu

 ”Pentru 50 mii nu mă dau jos din pat, frate”


Motivarea Curţii de Apel Cluj privind arestarea primarului Apostu


Curtea de Apel Cluj a dat publicităţi motivarea în cazul arestării lui Sorin Apostu. Primarul din Cluj a fost arestat pentru că existau indicii că se pregătea să săvârşească şi alte infracţiuni. În plus, unul dintre arestaţi promitea că va interveni la persoane din anturajul Guvernului, pentru alocarea unor sume de bani din fondul de rezervă al Guvernului.

"La înţelegere cu învinuita D.A., inculpatul A. S. pregătea săvârşirea unei noi infracţiuni, prin înlesnirea obţinerii de către societatea acesteia, SC G. F. SRL a unui nou contract de asigurare al parcului auto al RATUC Cluj Napoca pentru anul 2012, urmărind obţinerea în continuare de foloase necuvenite, urmare a faptelor sale de corupţie şi  doar intervenţia organelor de urmărire penală a reuşit să curme activitatea infracţională a inculpatului", scriu magistraţii în document.

"În ce priveşte pericolul social, ca temei de arestare, el este prezent şi rezidă din modul în care inculpatul a acţionat, din lipsa de responsabilitate de care a dat dovadă prin desconsiderarea a ceea ce înseamnă actul de management al instituţiei Primăriei Municipiului Cluj Napoca, din scopul urmărit, respectiv, obţinerea unor sume însemnate de bani. Mai mult, folosind într-un scop total neadecvat poziţia sa de primar al municipiului, inculpatul A. S. s-a prevalat de aceasta pentru obţinerea unor foloase materiale necuvenite, activitate în care s-a implicat, după cum rezultă din actele dosarului, pe întreaga perioadă a funcţiei, până în prezent", se mai arată în motivare.

Ce-mi iese mie la afacerea asta? O sută de mii? Sau 50 mii cum zici tu? Păi pentru 50 mii nu mă dau jos din pat, frate

Potrivit motivării Curţii de Apel Cluj, din probatoriul dosarului rezultă că inculpatul Călin Stoia, directorul general al Brantner România, arestat în dosarul Apostu pentru 29 de zile pregătea săvârşirea unei noi infracţiuni de corupţie, prin promisiunea că va interveni la persoane cu funcţii de decizie pentru rezolvarea alocării unor sume de bani pentru contracte la construcţii de drumuri, în scopul obţinerii unor foloase necuvenite.

"Astfel, în cadrul discuţiilor purtate la datele 25 şi 28 august 2011 cu un cunoscut al său, om de afaceri din judeţul Argeş, inculpatul Călin Stoia îi promite acestuia că va interveni la persoane din anturajul Guvernului României, pentru alocarea unor sume de bani din fondul de rezervă al Guvernului, în favoarea unei societăţi de construcţii de drumuri. Pentru această intervenţie, inculpatul Călin Stoia pretinde remiterea unui procent de 10% din suma alocată de la Guvern, împrejurare care rezultă din procesul verbal de redare a convorbirilor telefonice":

"Călin Stoia (S.C.M).: Hai zi cumetre.

B.: Fii atent cum e treaba, deci e totul OK, legal, frumos, e adresă făcută de prefect preşedintelui Consiliului Judeţean, înţelegi? E lucrarea din 2009 la nişte drumuri, când au fost calamităţile alea, înţelegi?

S.C.M.: Da.

B.: Şi de, oamenii au un milion de euro de recuperat, şi acuma, în prima tranşă, e făcut scrisoarea de ăştia, ţi-am zis...
S.C.M.: De firma care o făcut lucrările?
B.: Da, dar pe primărie, e făcută adresa pe primăria respectivă.
S.C.M.: Deci primăria o avut contract, firma respectivă cu primăria.
B.: Da, deci nu apare firma, ştii? Doar primăria apare.
S.C.M.: Am înţeles.
B.: Înţelegi? Şi în prima tranşă ar fi vrut 500.000 euro, 540.000...
S.C.M.: Stai puţin, e foarte important cine trebuie să plătească banii ăştia. Primăria care trebuie să-i primească de unde?
B.: De la Guvern.
S.C.M.: De la Guvern ce? De la Fondul de rezervă?
B.: Da, Fondul de rezervă.
S.C.M.: Ăla-i la dispoziţia primului-ministru.
B.: Da, păi asta ţi-am zis, că ăla merge...
S.C.M.: Şi de ce nu-i dă?
B.: Păi se face o listă acuma, că de aia e urgenţă, cică se face o listă acuma în care să se dea la mai mulţi şi ştii cum e, care intră pe listă. Asta ne trebuie.
……
S.C.M.: Măi frate, îţi spun sincer şi să nu mă înţelegi greşit, dar suma e prea mică ca să pot să declanşez o chestie de genul ăsta, bă, haide, daţi-le la ăia un milion de euro. Înţelegi? Adică eu am nişte mecanisme prin care pot să declanşez o operaţiune de genul ăsta, dar toate astea au nişte costuri.
B.: Păi normal că oamenii...
S.C.M.: Îs oameni serioşi, dacă spun ajutaţi-mă şi pe mine să ia ăla un milion ...pentru o sută de mii nu mă dau jos din pat.
B.: Da, da, atunci da, prima tranşă e de 500 mii, următoarea e de 500, înţelegi?
S.C.M.: Înţeleg, de asta încerc să-ţi spun, ca să ajungi acolo în preajma lu number one trebuie să ajungi prin nişte oameni care au şi ei anumite valori, înţelegi? Şi ăsta vine şi spune, ce-mi iese mie la afacerea asta? O sută de mii? Sau 50 mii cum zici tu? Păi pentru 50 mii nu mă dau jos din pat, frate.
B.: Da.
S.C.M.: Cam aşa funcţionează. Adică afacerea trebuie să fie suficient de interesantă ca să-i ...
B.: Dar normal, e normal. Deci nu e pe ochi frumoşi.
S.C.M.: Am înţeles. Dar sunt nişte costuri, asta încerc eu să-ţi explic ţie, că-s nişte sume la care băieţii care-i ştiu eu, care pot să influenţeze chestia asta nu se deranjează.
B.: Da, asta e.
S.C.M.: Eu o să pun o întrebare.
B.: Pune-i o întrebare şi zi care ar fi costul. Ca să ştim.
S.C.M.: Îţi spun acuma, 10% e întotdeauna. Ăsta-i costul.
………………………
B.: Da, un 10% asta e, dar no, ştiu eu, nu e o problemă, dar problema....."

Apostu stabilea "întâlnirile conspirative" în parking-ul Primăriei Cluj-Napoca

Primarul din Cluj-Napoca stabilea "întâlnirile conspirative" cu oamenii de afaceri Simion Mureşan, Mustafa Bekar şi Călin Stoia în parking-ul Primăriei, "locaţie aflată în afara oricărui control al autorităţilor", se arată în motivarea Curţii de Apel Cluj

Potrivit documentului citat, Apostu a utilizat "un număr impresionant de aparate telefonice mobile, la care schimba cartelele cu mare frecvenţă", întrucât la domiciliul şi la biroul primarului au fost descoperite, în urma percheziţiilor 17 telefoane mobile.

"Este evident că, tot acest efort de conspirativitate, a fost făcut tocmai pentru a ascunde natura relaţiilor existente între ei, şi nu pentru că cineva ar fi oripilat că inculpatul se cunoaşte cu învinuiţii (doar toţi au contracte în derulare cu primăria, deci este de presupus că se cunosc), ci pentru că, relaţiile lor reale sunt cointeresate material, sunt esenţialmente ilicite, iar ascunderea acestui ilicit s-a făcut cu foarte multă minuţiozitate. Dacă activităţile lor ar fi unele oneste, transparente, este evident că tot acest efort de ascundere nu ar mai avea loc", se arată în motivarea Curţii de Apel Cluj.

Într-una din discuţiile sale, inculpatul Călin Stoia îi spune unui cunoscut de-al său că el foloseşte numai cartele telefonice preplătite, că are mai multe telefoane, că foloseşte o cartelă câteva zile apoi o aruncă, înlocuind-o cu o alta, pentru a se asigura că nu este supravegheat.

"Călin Stoia: Ba, soluţii ar fi. Îmi dai tu un număr şi te sun eu de pe alt număr. Aş putea vorbi, ştii.

B.: Da. Îţi trimit eu pe Facebook.

Călin Stoia: Numai mâine, că eu am acasă vreo trei telefoane din astea cu cartelă, ştii? Le iau, le arunc. Folosesc cartele şi o arunc.

B.: OK.

Călin Stoia: Îmi dai un număr de telefon şi te sun eu de pe un număr de acolo şi putem vorbi. …."(discuţie din 25 august 2011)

O altă convorbire purtată de inculpatul Călin Stoia arată că Apostu stabileşte la telefon doar datele şi punctele de întâlnire, face comunicări succinte, iar singura variantă apreciată ca "sigură" este discuţia personală, "în locuri considerate apte în protejarea confidenţialităţii". Astfel, după ce în cursul lunii septembrie 2011, omul de afaceri B. H. i-a cerut lui Călin Stoia să intervină la primarul Sorin Apostu pentru a "obţine cu urgenţă" o autorizaţie, Stoia îi spune interlocutorului său că astfel de discuţii trebuie purtate personal, pentru că "aşa funcţionează sistemul…nu se pot vorbi prin telefon acest gen de probleme":

"Călin Stoia: Nu, nu pot, eu pe telefon cu el nu pot vorbi.

B. H.: Nu, nu, nu să vorbeşti, da' îi trimiţi un SMS cu un număr.

Călin Stoia: Nu există, nu există. Crede-mă, că nu vreau să... aşa îi, aşa funcţionează...

B. H.: Am înţeles, eu te-am întrebat m-am gândit la o variantă.

Călin Stoia: Dacă... deci singura variantă care funcţionează în afară de mine dacă mă duc la el este să te duci tu, căci te cunoaşte, ştie că eşti prietenul meu, ştie cine eşti şi dacă tu te duci şi-i spui domnule, acolo, frumos. Îţi spune vino la 10:30, te primeşte instantaneu, deci nu există să stai, maxim 5 minute...

B. H.: Da.

Călin Stoia: Da. Intri frumos, îi spui bună ziua, domnu’ X, am o problemă pe care nu ştiu cum s-o rezolv........................................."

În motivarea Curţii de Apel Cluj se mai arată că Apostu îşi stabilea întâlnirile cu învinuiţii prin convorbiri cu conţinut eliptic, însă fiecare dintre interlocutori înţelegea exact sensul comunicării şi locul de întâlnire.

Şpagă de 94.000 de euro

Primarul municipiului Cluj-Napoca, Sorin Apostu, acuzat de luare de mită, şi directorul general al Brantner România, Călin Stoia, au fost arestaţi preventiv pentru 29 de zile, joia trecută.

Potrivit DNA, Sorin Apostu a primit, în perioada 2009-2011, 94.000 de euro pentru a încheia contracte de salubrizare şi asigurare a parcului auto al regiilor subordonate CL Cluj. Banii au fost încasaţi de la firmele beneficiare ale contractelor prin cabinetul de avocatură al soţiei sale.

Soţia primarului municipiului Cluj-Napoca, Monica Undina Apostu, este şi ea învinuită în acest dosar. Preşedintele PDL Cluj-Napoca, primarul Sorin Apostu, a fost suspendat din partid.


Sursa:
http://www.jurnalul.ro/observator/stenograme-dosar-primar-cluj-596725.htm