miercuri, 22 februarie 2012


Obligată să fie sinceră sau e vorba de altceva?
Roberta Anastase înmormântează Guvernul Ungureanu


Un document al Camerei Deputaţilor, sub semnătura Robertei Anastase, ar trebui, în mod normal, să conducă la invalidarea Cabinetului Ungureanu, cabinet care până în prezent se comportă ca unul interimar.
Anastase recunoaşte că nu a existat cvorum la unele comisii
Curtea Constituţională a solicitat Biroului Permanent al Camerei Deputaţilor un punct de vedere referitor la sesizarea senatorilor şi deputaţilor USL privind încălcarea Constituţiei cu ocazia validării de către Parlament a Cabinetului Ungureanu. În sesizare se arată - aşa cum a relatat la vremea respectivă şi cotidianul.ro - că audirea unor miniştri în comisiile de specialitate a încălcat normele legii fundamentale.
În punctul de vedere trimis Curţii Constituţionale (punct de vedere obligatoriu conform legii), Roberta Anastase consideră că noul guvern a fost validat constituţional, dar, atenţie, are o formulare prin care recunoaşte explicit neconstituţionalitatea validării. Formularea respectivă este una fără echivoc şi sună astfel: „Lipsa cvorumului regulamentar în cadrul unor comisii permanente..." (că Anastase menţionează că opoziţia a provocat lipsa cvorului nu are valoare juridică - n.a.).
Ţinând cont de această recunoaştere explicită a lipsei de cvorum, în mod normal, judecătorii Curţii Constituţionale, practic, nu mai au cale de întors şi vor trebui să dea o decizie prin care să infirme validarea Cabinetului Ungureanu.
Şi Blaga a „comis-o" chiar în plen
Se impune din start o întrebare: cum de a recunoscut Roberta Anastase „lipsa cvorumului regulamentar", deşi în alte situaţii de lispsă de cvorum, chiar flagrante, susţinea că negrul este alb şi invers. Există două posibile răspunsuri: 1. articolele din regulamentul şedinţelor comune ale comisiilor parlamentului coroborate cu articole din regulamentul Cameri Deputaţilor sunt clare ca bună-ziua, şi chiar şi un judecător stagiar nu ar putea spune că validarea a fost constituţională; 2. există anumite interese oculte în PDL care doresc ca guvernul Ungureanu să-şi înceteze activitatea. Dacă prima variantă este obligatoriu de luat în calcul, nu trebuie ignorată nici a doua, mai ales că ea vine pe fondul unor pretenţii exagerate ale UNPR privind o colaborare electorală cu PDL, pretenţii neagreate de veteranii din Modrogan.
Indirect, şi preşedintele Senatului, Vasile Blaga, a dat „o mână de ajutor" judecătorilor Curţii Constituţionale. Pe 9 februarie, când conducea şedinţa plenului comun de validare a Cabinetului Ungureanu, Blaga a avut următoarea formulare: „Potrivit art. 72 ultimul alineat din Regulamentul şedinţelor comune, avizele şi procesele-verbale au fost trimise ...". Or, în respectivul articol şi de fapt în nici un regulament parlamentar, sintagma „procese-verbale" nu există. Mai mult, în plen, Vasile Blaga a mai făcut o afirmaţie prin care recunoaşte şi el lipsa de cvorum: „... dispoziţiile regulamentare referitoare la cvorum şi majoritatea necesară adoptării unor hotărâri de către Camerele reunite trebuie înţelese ca mijloace procedurale minimale de protecţie, în scopul respectării drepturilor tuturor membrilor Camerelor, şi nu ca instrumente de împiedicare a funcţionării Camerelor Parlamentului...". Ceea ce spune aici Vasile Blaga este însă contrazis clar de regulamente. Care regulamente au putere de lege.
Regulamentele sunt clare
Cotidianul.ro vă prezintă articolele din regulamente încălcate cu ocazia validării Cabinetului Ungureanu.
Art. 12. (din regulamentul comun al celor două Camere) – „Comisiile permanente sesizate în fond lucrează legal, în şedinţe comune, în prezenţa a cel puţin jumătate plus unu atât din numărul deputaţilor, cât şi din numărul senatorilor care le compun;...".
Conform acestui articol, pentru a se lucra legal în şedinţa unei comisii comune, este obligatorie prezenţa a 50% + 1 din membrii comisiei de la Camera Deputaţilor şi a 50% + 1 din membrii aceleiaşi comisii a Senatului. Reamintim, în 7 comisii de la Senat, USL deţine 50% + 1 din componenţă, şi cum senatorii PNL şi PSD nu au participat, cvorumul legal nu a fost înregistrat.
Art. 72. alin.3 (din regulamentul comun al celor două Camere) – „În urma audierii, comisiile vor întocmi un aviz comun consultativ, motivat, pe care îl vor prezenta candidatului pentru funcţia de prim-ministru". După cum se poate observa, acest aliniat nu conţine sintagma „proces-verbal" invocată de Vasile Blaga în plen. Reamintim, pentru miniştrii care au fost audiaţi în comisiile în care nu a existat cvorumul legal de lucru, nu s-au dat avize, ci s-au întocmit procese-verbale de audiere, deci o operaţiune fără vreo acoperire regulamentară.
Guvernul Ungureanu - comportament similar unui guvern interimar
Mai trebuie observat un element care până în prezent a scăpat din vederea analiştilor politici. Comportamentul de până acum al Cabinetului Ungureanu este unul similar unui guvern interimar. Până în prezent, noul Cabinet nu a elaborat nici un proiect de lege şi nici nu a emis vreo ordonanţă de urgenţă. Fapt confirmat şi de liderul deputaţilor PSD, Mircea Duşa, participant la şedinţele Biroului Permanent al Camerei: „Până în prezent nu a venit de la guvernul Ungureanu nici un act normativ". Acest aspect este vizibil şi pe site-ul Guvernului. Nici un proiect de lege nu a fost discutat până pe 21 februarie. Mai mult, un domeniu care nu poate fi reglementat decât prin lege - liberalizarea tarifelor notarilor - a fost discutat marţi sub forma unui memorandum, urmând ca „până în luna aprilie 2012 să fie redactat proiectul de lege".

Lucian Gheorghiu

Sursa:
http://www.cotidianul.ro/roberta-anastase-inmormanteaza-guvernul-ungureanu-173667/