miercuri, 7 decembrie 2011


Udrea dă contracte grase unor firme obscure

Oare câte contracte trebuie să câştige o firmă pentru a fi considerată abonată la banii statului?
Autor: ELENA STAN



Elena Udrea, ministrul Dezvoltării Re­gionale şi Turismului, a fost deranjată de publicarea în Jurnalul Naţional, în data de 5 decembie, a articolului intitulat "Saloanele lui Udrea duc la uşa lui Băsescu". Udrea a ţinut să ne transmită un drept la replică pe care să-l publicăm "atât în următoarea ediţie a ziarului Jurnalul Naţional, cât şi, imediat după pri­mirea dreptului la replică, pe site-ul www.jurnalul.ro". 

În plus, instituţia condusă de Udrea ne-a solicitat să scoatem "de îndată articolul în cauză de pe site-ul www.jurnalul.ro", deşi nu a adus argumente credibile pentru acest lucru. În continuare vom prezenta precizările făcute de angajaţii MDRT, cu comentariile de rigoare.

Ministerul susţine că "în articol se afirmă, în mod fals, că mai multe societăţi au fost desemnate câş­ti­gă­toa­re ale unor licitaţii organizate de MDRT, deoarece ar aparţine cumnatului unei persoane care lucrează în Adiministraţia Prezidenţială".

În articol se menţionează, în mod adevărat, că firmele 911 Casa de Print şi Producţie la care este acţionar Alexandru Theodor Copaci, cumnatul Claudiei Copaci, şefa de cabinet a preşedintelui Traian Băsescu, şi New Consulting&Engineering Grup, al cărei proprietar este Mihail Marencu, au câştigat câteva licitaţii dintre cele organizate de MDRT. Datele publicate în articol au la bază informaţiile transmise spre publicare de MDRT către Sistemul Electronic de Achiziţii Publice (SEAP). 

Ministerul condus de Udrea a ţinut să precizeze că "societăţile no­mi­nalizate în articol au câştigat îm­preu­nă patru dintre cele 29 de contracte pentru amenajarea standului Ro­mâniei la târguri internaţionale de turism la care MDRT a participat în ultimii doi ani, ceea ce face ca afir­ma­ţia «firmă abonată la banii Ministerului Dezvoltării Regionale şi Turis­mului» să fie calomnioasă şi rău-voitoare".

De remarcat că firma 911 Casa de Print şi Producţie a început să câştige licitaţie după licitaţie de la MDRT numai după ce Claudia Constantinescu s-a căsătorit cu Mircea Copaci, în toamna anului 2010.
În plus, firma respectivă a câştigat patru contracte de la MDRT, nu unul.

Oare de la câte contracte încolo consideră reprezentanţii MDRT că o firmă este "abonată la banii statului"? Nu se ştie ce a recomandat ca firma să fie desemnată câştigătoare, având în vedere că firma nu are nici un angajat, iar în 2009 figura cu datorii. 
Direcţia de comunicare a MDRT s-a declarat nemulţumită de "ra­por­tarea jurnaliştilor la cifra de afaceri din anul 2009, pentru una dintre societăţile menţionate, considerând că este rău-voitoare, în condiţiile în care re­levantă este cifra de afaceri a anului anterior licitaţiei, respectiv 2010, cifră care, de altfel, a fost evaluată în procesul de atribuire a contractului, aşa cum prevede legislaţia în vigoare".

Legat de acest aspect, MDRT nu ne spune ce cifră de afaceri a realizat firma 911 Casa de Print şi Producţie în 2010, datele pe 2009 sunt ultimele raportate pe site-ul Ministerului de Finanţe privind cifra de afaceri, pro­fitul şi datoriile. Compania ar fi trebuit să realizeze în 2010 o "cifră de afa­ceri în valoare de cel puţin 270.000 de lire sterline", aşa cum se men­ţionează în Caietul de sarcini publicat pe site-ul MDRT.
Ministerul precizează că "în procesul de atribuire a contractelor menţionate, acţionariatul societăţilor care s-au înscris la licitaţie nu este factor de evaluare; prin urmare, MDRT nu a deţinut şi nu deţine date despre cine sunt acţionarii so­cie­tă­ţi­lor câştigătoare şi nici ai celor care au depus oferte".

Dacă nu contează cine este acţionarul firmei, aşteptăm precizări de la MDRT cu privire la firmele care au depus oferte.

MDRT mai spune că "înc­re­din­ţa­rea contractelor la care face referire articolul s-a făcut respectându-se crite­riul de selecţie «preţul cel mai scă­zut» pentru produsele şi serviciile pre­văzute în caietul de sarcini". Deşi spune că firma a avut "preţul cel mai scăzut", ministerul nu face publice şi celelalte oferte.

În continuare, Direcţia de comunicare a MDRT a fost deranjată şi de "formularea de tipul «automat ne du­cem cu gândul că şi de data asta Elena Udrea cunoştea câştigătorul cu mult timp înainte de finalizarea licitaţiei, organizată aşa, doar de ochii lumii», considerând că nu sunt proprii unei anchete, gen jurnalistic de informare, care trebuie să se rezume la fapte, ci articolelor de opinie, unde primează părerile şi aprecierile autorului".

Menţionăm că articolul a fost publicat în ziar la rubrica "Special", ceea ce înseamnă că nu este unul informativ şi cu atât mai puţin o opinie. Intenţia noastră a fost de a dezvălui opiniei publice modul suspect în care se fac licitaţiile la MDRT. Având în vedere că reprezentanţii firmei 911 Casa de Print şi Producţie au semnat contractul pentru amenajarea şi decorarea standului cu care ministerul a participat la Târgul de Turism de la Berlin exact în ziua în care acesta îşi deschidea porţile, ridică foarte multe semne de întrebare. Amenajarea şi decorarea standului, obţinerea tuturor aprobărilor necesare, precum şi realizarea tuturor materialelor promoţionale trebuiau realizate în ziua în care contractul a fost semnat. Participarea la un astfel de eveniment presupune o foarte multe activităţi pregătitorare.

În continuare, instituţia îşi arată nemulţumirea deoarece jurnaliştii ar încălca grav deontologia profesională, neprezentând nici punctul de vedere al Ministerului Dezvoltării Regionale şi Turismului şi nici pe cel al ministrului Elena Udrea, care nu ar fi fost solicitate până la redactarea dreptului la replică.

Legat de acest aspect, menţionăm că a fost transmisă o solicitare în acest sens la biroul de presă al MDRT. Oricum, răspunsurile la solicitările Jurnalului Naţional nu vin aproape niciodată mai devreme de 30 de zile.

"Ministerul Dezvoltării Regionale şi Turismului şi, în nume personal, Elena Udrea îşi rezervă dreptul de a considera şi acest articol ca parte din probatoriile pentru eventuale procese pe care le vor intenta trustului In­tact Media Group pentru campania publică de defăimare, de distru­ge­re a imaginii instituţiei şi persoanei prin difuzarea unor afirmaţii false, trunchiate, calomnioase şi rău-in­ten­ţionate", precizează instituţia.  Legat de acest ultim aspect, nu putem spune decât că ceea ce s-a publicat sunt afirmaţii ce au la bază in­for­ma­ţiile făcute publice, pe bucăţi, de MDRT, SEAP şi Ministerul Finanţelor.


Sursa:
http://www.jurnalul.ro/anchete/udrea-da-contracte-grase-unor-firme-obscure-598508.htm