joi, 27 septembrie 2012


Şedinţă CSAT cu scântei şi avioane F-16 la mâna a treia

Scris de : Doru Dragomir

După o şedinţă cu scântei, Administraţia Prezidenţială a emis un comunicat de presă referitor la şedinţa Consiliului Suprem de Apărare a Ţării din data de 27 septembrie 2012. În respectivul comunicat de presă se specifică faptul că premierul Victor Ponta a participat la şedinţa CSAT, dar nu se spune nimic despre conflictul avut cu şeful statului şi nici de faptul că liderul PSD a părăsit şedinţa CSAT înainte de terminarea acesteia.
Aeronave F-16 din dotarea Fortelor Aeriene Portugheze
Principalul punct pe ordinea de zi a şedinţei CSAT, cel referitor al achiţia de avioane F-16 de la armata portugheză, a fost dezbătut de membrii CSAT şi a fost adoptată „Concepţia de realizare graduală a capabilităţii de apărare aeriană” în cadrul programului „Avion multirol al Forţelor Aeriene” în concordanţă cu interesele esenţiale de securitate ale ţării şi cu angajamentele asumate de România în cadrul organizaţiilor europene şi nord-atlantice.
Faptul că nu se menţionează explicit în comunicatul oficial de presă că avioanele vor fi cumpărate din Portugalia poate să lasă o portiţă pentru ceilalţi competitori aflaţi în cursa pentru dotarea forţelor aeriene române cu un avion multirol.

Din declaraţiile anterioare ale ministrului Apărării, România ar putea plăti în jur de 600 de milioane de dolari, în cinci ani, pentru 12 avioane de tip F-16 achiziţionate din Portugalia, iar prima tranşă pe care statul român ar trebui să o plătească anul viitor ofertanţilor este de 70 de milioane de dolari.
Culmea e că se discută despre avioane F-16 cumpărate la mâna a doua, dar dacă acest contract se va semna între Guvernul României şi Guvernul Portugaliei vom avea de fapt nişte avioane cumpărate la mâna a treia, deoarece aeronavele au fost luate la mâna a doua de portughezi de la americani. Ele au fost folosite de Fortele Aeriene din SUA si au stat si la rezerva de avioane AMARC aproximativ 5 ani, inainte de a fi vandute/donate Portugaliei in 1999, in cadrul programului Peace Atlantis II.
Dupa cum se poate verifica pe f-16.net, avioanele F-16 block 15, au o istorie interesanta…. Portugalia le-a facut un upgrade şi mai tarziu le-a scos la vanzare (în 2006), dar pana acum nu a găsit clienţi. Avioanele portugheze, cu nr. de inventar cu tot, pot fi vazute aici, unde sunt trecute absolut toae informaţiile despre fiecare aparat, de cand a fost produs pana acum.
Ce s-a mai discutat în CSAT şi cine a participat

Citiţi continuarea pe: 
http://www.ziuaveche.ro/top-secret/armata-2/sedinta-csat-cu-scantei-si-avioane-f-16-la-mana-a-treia-122777.html