duminică, 24 iunie 2012


General-maior (r) Constantin Năstase:
Povestea cu coloneii "făcuţi" peste noapte este o mizerie totală!


 Domnule general, cu siguranţă că aţi văzut la ce nivel s-a ajuns la această oră în armata română. Cum puteţi comenta ceea ce aţi văzut, ceea ce s-a discutat în ultimele zile în presa din România?
Ceea ce s-a discutat în presa din România nu este altceva decât o situaţie constatată, o situaţie reală, dar ceea ce s-a întâmplat, cu acordarea gradelor, cu coloneii "făcuţi" peste noapte, mie mi se pare o mizerie totală! Pentru că avem acte normative, avem Legea 80/95 cu modificările şi completările ulterioare, avem hotărâre de guvern în baza acestei legi, ce reglementează foarte clar cum se acordă gradele militare, care este stagiul minim în grad şi cum se evoluează într-o carieră militară.
Putem vorbi despre o încălcare a legii?
Este o încălcare a tuturor actelor normative ce reglementează cariera militară, evoluţia în aceasta, şi nu numai a statutului cadrelor militare.
Domnule general, dumneavoastră, ca să ajungeţi la stadiul la care aţi ajuns, ce etape a trebuit să parcurgeţi?
După 27 de ani de carieră efectivă am primit gradul de general; aveam vârsta de 47 de ani şi eram general de brigadă, asta se întâmpla în 2001. După încă trei ani, deşi stagiul minim în grad era de doi ani, în perioada în care conduceam o direcţie centrală - Direcţia Financiar- Contabilă a Ministerului Apărării Naţionale, care gestiona patrimoniul şi fondurile publice puse la dispoziţia acestei instituţii, cu tot ceea ce ţine de managementul financiar-contabil al Ministerului Apărării -, la vârsta de 50 de ani, am primit următorul grad, deci cu o întârziere de un an. Cel de-al treilea grad, pe care trebuia să îl primesc în 2006, nu l-am mai primit nici în 2010, când am fost trecut în rezervă.
Dacă nu v-aţi înregimentat politic, asta aţi păţit!…
Nu, nu, nu. Eu sunt profesionist, sunt finanţist, asta am făcut toată viaţa şi în toată cariera mea, şi mi-a plăcut să respect actele normative şi să-mi fac cu devotament şi profesionalism meseria. S-ar putea chiar să fi atins un record, pentru că eu nu prea am mai întâlnit să fie cineva şef de direcţie centrală timp de zece ani…
Am observat că în campaniile electorale se foloseşte uniforma de general pentru obţinerea de voturi...
Eu ca să port uniforma în rezervă am avut nevoie de aprobare. Mă întreb, pentru cei care nu au slujit niciun minut, care este baza legală potrivit căreia aceştia poartă uniformă.
Revenind la "facerea" de colonei la "apelul bocancilor", există şi posibilitatea ca unii dintre ei să facă parte din nişte servicii ale statului român şi pentru a putea fi plătiţi pe statele de plată şi activaţi, să li se dea un asemenea grad în rezervă?
Poate pentru cei mai tineri să li se dea grade în rezervă, dar nu e corect să primească grade la propunerea ministrului Apărării Naţionale.
Domnule general, mai aduc în discuţie o variantă ipotetică: oricum avem trupe în Afganistan. Dumneavoastră în calitate de general aţi putea lua toţi aceşti colonei şi să-i duceţi acolo într-o concentrare, să vedeţi cam cât de pregătiţi sunt ei să asigure rezerva de cadre?
Eu nu aş intra cu ei nici în sala unde se depune armamentul, mi-ar fi frică. Cum să plec cu ăştia în Afganistan? Aşa, pentru spectacol, ar merita să iei un domn general, colonel să îl duci în teatrul de operaţii să comande cel puţin un batalion. Cel mai grav e că aceştia pot deveni şefii unor oameni cu adevărat pregătiţi. Un om demn ar refuza această mascaradă! Părerea mea e că lista respectivă conţine persoane care şi-au pierdut demnitatea, oameni slabi, fără principii, fără reguli în viaţă, indiferent cine sunt şi cum sunt; dacă ştii că nu ai făcut nici o oră de armată, dacă ştii că nu ai participat nici măcar o secundă la pregătire, că nu te-ai dus la mobilizare, e ruşinos şi dezonorant să accepţi gradul militar.
Ţinând cont de faptul că avem de-a face cu un autor principal, putem vorbi de un trafic cu însemnele de stat ale României?
Putem să o numim şi aşa, dar cred că situaţia se poate rezolva cu ajutorul instituţiilor abilitate, de cercetare, care printr-o acţiune în instanţă pot hotărî asupra acestui fenomen şi se poate reveni la normal, pentru că în momentul acesta nu putem vorbi de normalitate în cadrul armatei. Este una dintre instituţiile e bază ale statului care au fost grav afectate. Plus că în acest fel a fost compromis tot procesul de restructurare, pentru că în sfârşit, după multe eforturi şi sacrificii, se corelase gradul cu funcţia. Marea mea întrebare este cine suportă consecinţele, cine va plăti în urma acestor decizii?


Marcel Bărbătei

Sursa:
http://www.cotidianul.ro/povestea-cu-coloneii-facuti-peste-noapte-este-o-mizerie-totala-186875/