luni, 2 iulie 2012




Jocul electoral continuă
Băsescu demisionează din nou "în cinci minute"


 Traian Băsescu i-a înmânat luni lui Victor Ponta un dosar roşu, la Cotroceni, la finalul ceremoniei de depunere a jurământului de învestitură de către noul ministru al Educaţiei, cei doi purtând apoi o scurtă discuţie.
Ulterior, premierul le-a spus miniştrilor, în ședința de Guvern, că a primit din nou din partea preşedintelui scrisoarea prin care Băsescu promite că va demisiona dacă va fi modificată Constituţia, şeful Guvernului spunând că dezvăluie acest lucru pentru a opri "isteria naţională" creată pe această temă.
"Vreau să vă informez pe dumneavoastră, colegii mei miniştrii, pentru că am văzut că întotdeauna când apare un gest mai excentric începe o isterie naţională. Domnul preşedinte mi-a dat o mapă în care era scrisoarea pe care mi-o trimisese mie, domnului Antonescu şi domnului Constantin atunci, înainte de congresele noastre, cu modificarea Constituţiei. Nu am apucat să văd la televizor, am înţeles că e o dezbatere naţională sau europeană, ce mi-a dat mie preşedintele. Mi-a dat din nou scrisoarea pe care mi-o dăduse atunci, înainte de congresele noastre reunite", a declarat Ponta, în şedinţa de Guvern.
Scrisoarea cu pricina a fost trimisă de Băsescu în aprilie.
Știut fiind că Băsescu a mai promis în trecut că demisionează "în cinci minute" dacă va fi suspendat de parlament, iar apoi s-a răzgândit tot "în cinci minute", Victor Ponta a rupt în direct, la congresul USL din aprilie, scrisoarea, spunând că legea fundamentală va fi schimbată, dar după alegerile parlamentare.
Ce promitea și solicita Băsescu în scrisoarea din aprilie, înmânată din nou premierului
Din păcate, propunerea mea cu privire la revizuirea Constituţiei pentru implementarea rezultatului referendumului din noiembrie 2009 a rămas până astăzi fără un răspuns oficial din partea partidului dumneavoastră.
Având în vedere credinţa mea că organele colective de conducere ale partidelor sunt cele care trebuie antrenate în deciziile importante pentru ţară, vă adresez rugămintea respectoasă de a supune Congresului Extraordinar al partidului pe care îl conduceţi următoarele propuneri având ca obiectiv respectarea votului românilor:
1. Participarea parlamentarilor partidului dumneavoastră la procesul de revizuire a Constituţiei pentru punerea acesteia în acord cu rezultatul referendumului din noiembrie 2009 (parlament unicameral, 300 parlamentari);
2. Revizuirea ar trebui să includă şi reducerea mandatului Preşedintelui României la 4 ani astfel încât alegerile parlamentare şi prezidenţiale să se desfăşoare simultan;
3. Lucrările pentru adoptarea legii de revizuire a Constituţiei ar trebui să se desfăşoare astfel încât legea de revizuire a Constituţiei să fie supusă referendumului cu ocazia alegerilor locale.
În cazul în care veţi accepta revizuirea Constituţiei aşa cum ea a fost cerută prin referendumul din noiembrie 2009, dar şi propunerea mea de reducere a mandatului preşedintelui la 4 ani, vă garantez că în timp util voi demisiona din funcţia de preşedinte al României, astfel încât alegerile legislative din noiembrie 2012 să se desfăşoare simultan cu alegerile prezidenţiale.
Consider că o astfel de abordare este în măsură a da oamenilor politici ocazia să respecte înscrisul constituţional de la art. 2 din Constituţia României care precizează dreptul de exercitare a suveranităţii naţionale a poporului român prin referendum.
În acelaşi timp, apreciez că revenirea la mandatul de 4 ani pentru Preşedintele României este necesară în perspectiva consolidării deplinei democraţii".
Duminică seara, premierul Victor Ponta a declarat, la Antena 3, el este de acord să demisioneze, dar în același timp cu Băsescu și să decidă oamenii prin vot ce e mai bine.
"Acest moment de blocaj nu poate fi soluţionat, până la urmă, nici de Parlament, nici de Curtea Constitutţională, ci doar de cei care au cu adevărat dreptul, şi anume de cetăţeni. Până la urmă să spună ei: îl vrem pe Traian Băsescu sau îl vrem pe Victor Ponta cu Crin Antonescu. Problema este dacă ne lasă Curtea Constituţională să ajugem să îi întrebăm pe cetăţeni. Eu aş face o altă propunere pentru preşedintele Băsescu: dacă demisionăm amândoi şi mergem la oameni, ei pot să decidă. Însă preşedintele stă ascuns acolo la Cotroceni şi zice: nu, întâi să vă daţi voi toţi demisia, eu nu plec niciodată! În mod onest şi sincer, putem să aveam o asemenea soluţie, a întoarcerii la oameni: Pleacă şi primul-ministru, după care oamenii decid prin vot", a spus premierul.



Ioana Radu

Sursa:
 http://www.cotidianul.ro/basescu-demisioneaza-din-nou-in-cinci-minute-187600/