miercuri, 11 aprilie 2012

"Eşti bou" e un omagiu?



Jurnalul unui dezertor


Cineva îmi scrie, cu o candidă blajinitate, replică la textele pe care le încredinţez tiparului, "eşti un bou". Aprecierea, una dintre cele cumsecade, survine generos după un articol în care mă ocupam de infirmităţile democraţiei noastre. Vorbesc de democraţia schilodită de Traian Băsescu. Precum se ştie, preşedintele violează frecvent minora învelită în desuurile subţiri ale constituţiei.  Fii şi tu mai calm, adaugă, mai conciliant, alt corespondent pitit în spatele pânzei onomasticii de împrumut. Prin găurile ei zăresc silueta (graţioasă cândva) a doamnei Udrea. Aşezată larg, prin armata de postaci, respectiva persoană sau o alta, mă ameninţă. Adesea agramat. Asta e! Deci, se vrea nimicirea boului nervos care aş fi. Sunt o persoană care se enervează iute, recunosc, mai ales atunci când mârlănia, dată cu parfum, face balet printre triluri. Boul, din câte ştiu, e incapabil de furie. El trage molcom la căruţa stăpânului şi atâta tot. În ceea ce mă priveşte nu am stăpân şi nici chef să trag decât de căruţa convingerilor mele. Sunt bune, sunt betege? Le consider, cu îndoielile de rigoare, normale. Căpăţâna mea pare a sta cocoţată pe umeri. În consecinţă, asemănarea cu bietul animal de povară poate fi nedreaptă pentru el sau, cine ştie, prin asemănări de cumsecădenie, măgulitoare pentru mine.

Enervările, pentru care mă ceartă uneori persoane apropiate, sunt reale. Vânzarea ca nerentabile a hidrocentralelor în barajele cărora sunt zidiţi sute de români e un motiv de enervare. Mă aprind iute. Şi Băsescu se enervează, dintr-un motiv contrar, pentru enervarea mea. De ce n-ar da aurul ca pe vapoare? De ce boii nu pricep că gârlele care curg prin turbine gratis ne fac rău? De ce nu se ceartă criticii mei cu cei a căror iască umedă, oricâte amnare ai scăpăra, nu se aprinde niciodată şi fumegă mereu fâsâit? De ce nu se ceartă cu politicienii care, obosiţi şi plictisiţi să tot care acasă poveri cu bani, devin indiferenţi la suferinţe şi apatici întruna? Să rămâi plictisit şi când alături explodează o bombă care, fireşte, nu te atinge pe tine, dar tencuieşte cu maţele şi sângele semenilor tăi pereţii, e o poveste care merită pritocită.

Mă înjură, de câte ori îl critic pe Traian Băsescu, mai multe persoane care se pitesc sub pseudonim. În general măscări molcome. Dacă se nimereşte ca într-un articol să şifonez fusta lipită de fizic a Elenei Udrea atunci replicile sunt de-a dreptul jegoase. Se aprinde universul. Ţipetele sunt la octavele de sus. Chivuţele îşi bat cu palma popoul. Omagiul de a fi considerat doar bou e în tonul epistolar elegant. Aproape că nu-mi mai vine să scriu că vânzarea pe nimic, adică pe uriaşe şpăgi, a ultimelor resurse naturale ale României este o crimă. Iar criminalii sunt ştiuţi - Băsescu şi liota lui. Dacă mă îmbrâncesc iar între boi, acele vietăţi care au încălzit, cu respiraţia lor, ieslea din Bethleem, salvând pruncul ceresc pe care, mai târziu, oamenii l-au răstignit?

Sursa:
http://www.jurnalul.ro/editorial/esti-bou-e-un-omagiu-609794.htm