Pe 27 martie 1968, la manşa unui avion MIG-15 de antrenament cu două locuri, cosmonautul sovietic s-a prăbuşit alături de copilotul său, în regiunea Vladimir la nord-est de Moscova, în circumstanţe rămase neelucidate.
Accidentul, petrecut la 7 ani de la performanţa lui Iuri Gagarin din 12 aprilie 1961, când a devenit primul om care a ajuns în spaţiu, a şocat întreaga opinie publică, dar ancheta care a urmat a fost clasată drept “secret de stat” de către autorităţile sovietice, acest statut fiind anulat abia vineri, după 43 de ani.
În perioada în care Rusia sărbătoreşte cu mare pompă 50 de ani de la zborul lui Gagarin în spaţiu, un reprezentant al departamentului arhivelor de la Kremlin, Alexandr Stepanov, a citit în cadrul unei conferinţe de presă un document extras din dosarul desecretizat al concluziilor formulate de comisia de anchetă.
“Concluziile comisiei: în virtutea analizei circumstanţelor în care s-a produs accidentul aerian şi a elementelor de anchetă, cauza cea mai probabilă a catastrofei este o manevră bruscă (a pilotului) pentru a evita o sondă atmosferică“, a declarat Stepanov.
O altă cauză, însă “mai puţin probabilă“, este aceea că pilotul sovietic a vrut “să evite să intre în stratul de nori“.
Semn al importanţei dosarului, aceste concluzii au fost înscrise într-un decret al Comitetului central al Partidului Comunist al URSS, datând din 28 noiembrie 1968, marcat cu ştampila “secret de stat”.
Menţinerea secretului în epoca sovietică asupra acestui dosar a alimentat zvonuri şi ipoteze dintre cele mai diverse despre moartea lui Gagarin, care a rămas unul dintre eroii preferaţi ai ruşilor.
Unele ipoteze au evocat manevrele unui al doilea avion, care ar fi jenat aparatul MIG-15 pilotat de Gagarin, iar altele au vorbit de o problemă tehnică a aparatului acestuia.
Adepţii tezei complotului au declarat că Iuri Gagarin ar fi putut fi victima KGB-ului sau a altor servicii secrete.
Alţii spun că renumitul cosmonaut, de formaţie pilot de avioane, mult prea ocupat de statutul lui de erou naţional şi de rolul pe care îl juca în propaganda pentru Uniunea Sovietică, îşi pierduse pur şi simplu nivelul de calificare necesar pentru a zbura cu un astfel de aparat.
Mult prea preţios pentru autorităţile sovietice, lui Gagarin i s-a interzis vreme de mulţi ani să piloteze, înainte de a obţine o astfel de autorizaţie.
Anularea secretului de stat asupra documentelor de anchetă ar trebui să conducă la eliminarea unora dintre aceste semne de întrebare.
“Sper că acest lucru va pune punct numeroaselor speculaţii care circulă în Rusia în cărţile de pseudo-istorie“, a declarat Alexandr Stepanov.
Un alt reprezentant al statului rus, directoarea adjunctă a Arhivelor statului din domeniul ştiinţific, Larisa Uspenskaya, a subliniat faptul că “peste 200 de documente şi dosare au fost declasificate“, cu ocazia celei de-a 50-a aniversări a zborului istoric reuşit de Gagarin.
Vitali Davydov, directorul adjunct al Agenţiei spaţiale ruse Roskosmos, a declarat că toate documentele disponibile legate de acest subiect au fost declasificate. Totuşi, “n-am găsit un anumit număr de documente”, a precizat Davydov.
Sursa:
http://www.ziuaveche.ro/top-secret/servicii-secrete/cum-a-murit-iuri-gagarin-29341.html